Рассказав все что он знал the man left the room
Fill in the blanks with Passive Participles of the verb in brackets
Translate the words in brackets
1. We came up to the man (стоявшему на углу) and asked him the way. 2. Go to the shop and ask the man (стоящего там) to show you the way. 3. The man (стоящий у окна) was our teacher last year. 4. Did you see in what direction the man (стоявший здесь) went? 5. He wants to write a book (которая бы подытожила) his impressions of the trip. 6. The people (ожидающие вас) have been sitting here since 3 o’clock. 7. The people (ожидавшие вас) have just gone.
1. (Рассказав все, что он знал) the man left the room. 2. (Постучав дважды и не получив ответа) he came in. 3. (Толкнув дверь) he felt that it was not locked. 4. (Тихо закрыв дверь) he tiptoed into the room. 5. Each time (рассказывая об этом случае) she could not help crying. 6. (Приехав в гостиницу) she found a telegram awaiting her. 7. (Приехав сюда) many years before he knew those parts perfectly. 8. We took a trip in a boat down the river (и вернулись) when it was dark. 9. I felt very tired (проработав целый день) in the sun. 10. (Уронив монету на пол) he did not care to look for it in the darkness.
1. The conference (проходящая сейчас) in our city is devoted to the problems of enviroment protection. 2. Unable to attend the conference (проходившую тогда) at the University, we asked to inform us about its decisions. 3. They are now at a conference (которая проходит) at the University. 4. Suddenly I heard a sound of a key (поворачиваемого) in the lock. 5. (Когда их поставили в воду) the flowers opened their petals. 6. The flowers faded (так как их долгое время держали без воды)
Translate the following sentences into English
1. Гордясь своим отцом, он часто говорит о нем. 2. Выступая на собрании, я забыл упомянуть об этом факте. 3. Как зовут человека, говорящего сейчас по телефону? 4. Наконец она увидела человека, спасшего ее сына. 5. Некоторые вопросы, которые затрагиваются в докладе, заслуживают серьезного внимания. 6. Они усыновили (adopted) мальчика, потерявшего родителей в авиационной катастрофе. 7. Не найдя нужной книги дома, я отправился в библиотеку. 8. Не выполнив работу вовремя, я вынужден был извиниться перед ними. 9. Пробыв в Лондоне около недели, я мог рассказать им много интересного. 10. Путешествуя по стране, мы познакомились со многими достопримечательностями. 11. Поняв, что не сможет выполнить всю работу одна, она попросила меня о помощи. 12. Зная, что у меня достаточно времени, чтобы дойти до кинотеатра, я не спешил. 13. Приехав в тот вечер к своему другу, я узнал, что его еще нет дома, но что он придет с минуты на минуту. 14. Увидев, что такси подъехало к дому, он взял вещи и быстро спустился вниз.
Translate the following sentences into English
1. Это была одна из историй, которые часто рассказывала нам мать. 2. Он не мог забыть грустную историю, рассказанную ему старухой. 3. Он внимательно слушал историю, которую рассказывала одна из девочек. 4. Девочка, рассказывающая эту историю, уверена, что это правда. 5. Обещанная помощь не приходила. 6. Где человек, обещавший вам помочь? 7. Говорившая по телефону девушка, наконец, повесила трубку. 8. Говорившая с моим братом женщина улыбнулась мне. 9. Это один из студентов, принимающих участие в конференции. 10. Я поговорил с одним из студентов, принимавших участие в конференции два года назад. 11. Мы шли по дороге, ведущей в город. 12. Здесь уже давно нет дороги, которая раньше вела к озеру.
Translate the sentences from Russian into English
1. Секретарь отправил подписанные директором письма. 2. Мы внимательно прочли присланную Иваном статью. 3. В этой комнате есть несколько сломанных стульев. 4. Он показал нам фотографию восстановленного здания Русского Музея в Петербурге. 5. Разбитый стакан лежал на столе. 6. Все полученные товары были немедленно отправлены на склад. 7. Он принес мне несколько иллюстрированных журналов. 8. Мы послали каталоги по указанному адресу. 9. Его неожиданный ответ удивил нас всех. 10. Прочитав много книг по этому вопросу, он смог сделать очень интересный доклад. 11. Войдя в комнату, он увидел нескольких приятелей, ожидавших его. 12. Проработав над докладом весь день, он чувствовал себя очень усталым. 13. Он ушел, сказав, что скоро вернется. 14. Сняв пальто и шляпу, он пошел наверх. 15. «До свидания» – сказал он, посмотрев на меня холодно. 16. Проспав несколько часов, он снова почувствовал себя хорошо. 17. Увидев отца, дети побежали ему навстречу. 18. Он сказал эти слова и улыбнулся. 19. Он сидел, облокотившись на стол. 20. Увидев меня, он сказал улыбнувшись: «Я очень рад вас видеть.»
1. Картина, висевшая здесь в прошлом году, сейчас находится в музее. Картина, висевшая в вестибюле, привлекла мое внимание. 2. Я вчера разговаривал с одним инженером, работавшим несколько лет тому назад в порту. Мальчик, работавший в саду, не видел, как я подошел к нему. 3. Студенты, переводившие эту статью, говорят, что она очень трудная. Я подошел к студенту, переводившему какую-то статью, и спросил его, нужен ли ему словарь. 4. Я хочу прочитать эту книгу, так как мой приятель, читавший ее, говорит, что она очень интересная. Я спросил у молодого человека, читавшего газету, который час. 5. Он не заметил письма, лежавшего на столе. 6. Ученый, написавший эту статью, сделает доклад в нашем институте. 7. Все студенты, получившие приглашение на эту лекцию, присутствовали на ней. 8. Мне сказали, что женщина, сидевшая в коридоре, ждала директора.
Translate the sentences into English. Use the Present Participle instead of the italicized verbs
Model: Он стоял у окна и курил сигарету.
Не stood at the window smoking a cigarette.
1. Мы оставили ему записку и отправились на прогулку в парк. 2. Он открыл книгу и показал мне подчеркнутое место. 3. Она улыбнулась и вышла из комнаты. 4. Она тяжело вздохнула и налила себе вторую чашку кофе. 5. Она открыла зонтик и храбро пошла под дождь. 6. Мы оставили чемоданы в камере хранения и отправились на поиски комнаты в гостинице. 7. Он еще раз посмотрел на карту и сказал, что мы свернули не там. 8. Мы не застали его дома и оставили ему записку. 9. Я не был уверен, что она права, и ничего не сказал. 10. Она медленно печатала что-то на машинке и иногда спрашивала меня, как пишется то или другое слово.
REVISION
Replace the Infinitive in brackets by the appropriate form of the Participle
1. She stayed (to lock) in her room, (to refuse) to come downstairs. 2. He had a good practical knowledge of the language, (to work) as an interpreter for many years. 3. They went out as they had come, (to see) nobody and (to see) by no one on their way. 4. Except for the grand piano and the pianist (to sit) before it, the stage was empty. 5. He looked so beautiful and peaceful, (to sit) in that chair under the tree. 6. He looked at the scene (to shake) to the depth of his heart. 7. The boy came out of the water, all blue and (to shake) from head to foot. 8. (To arrive) at the airport where he was to change, he had to wait for three hours for the connection. 9. (To arrive) in the town about twenty years before, he had succeeded thereafter beyond his wildest expectations. 10. (To support) by her elbow, Mary listened to their talk. 11. (To support) her by his arm, he helped her out of the carriage. 12. The girl was fascinated by the dark surface of the water (to reflect) the stars. 13. The young foliage of the trees, (to reflect) in the river, looked like lace. 14. I saw the figure of an old woman (to come) towards me. 15. My brother is a soldier just (to come) back home on leave. 16. He retired (to leave) the laboratory in the hands of a talented successor. 17. He retired (to turn) the laboratory into a big research centre. 18. (To finish) their meal, they went for a stroll in the park. 19. (To look) through the paper, he gave it to the secretary to be typed. 20. The room had a musty smell as though (not to live) in for quite a time. 21. My father hates being disturbed when (to engage) in some kind of work. 22. He always keeps a diary while (to travel).
Translate the words in brackets. I. 1. We came up to the man (стоявшему на углу) and asked him the way
I. 1. We came up to the man (стоявшему на углу) and asked him the way. 2. Go to the shop and ask the man (стоящего там) to show you the way. 3. The man (стоящий у окна) was our teacher last year. 4. Did you see in what direction the man (стоявший здесь) went? 5. He wants to write a book (которая бы подытожила) his impressions of the trip. 6. The people (ожидающие вас) have been sitting here since 3 o’clock. 7. The people (ожидавшие вас) have just gone.
II. 1. (Рассказав все, что он знал) the man left the room. 2. (Постучав дважды и не получив ответа) he came in. 3. (Толкнув дверь) he felt that it was not locked. 4. (Тихо закрыв дверь) he tiptoed into the room. 5. Each time (рассказывая об этом случае) she could not help crying. 6. (Приехав в гостиницу) she found a telegram awaiting her. 7. (Приехав сюда) many years before he knew those parts perfectly. 8. We took a trip in a boat down the river (приехав обратно) when it was dark. 9. I felt very tired (проработав целый день) in the sun. 10. (Уронив монету на пол) he did not care to look for it in the darkness and took another one.
III. 1. The conference (проходящая сейчас) in our city is devoted to problems of environment protection. 2. Unable to attend the conference (проходившую тогда) at the University, we asked to inform us about its decisions. 3. They are now at a conference (которая проходит) at the University. 4. Suddenly I heard a sound of a key (поворачиваемого) in the lock. 5. (Когда их поставили в воду) the flowers opened their petals. 6. The flowers faded (так как их долгое время держали без воды).
15. Translate the following sentences into English:
I. 1. Гордясь своим отцом, он часто говорит о нем. 2. Выступая на собрании, я забыл упомянуть об этом факте. 3. Как зовут человека, говорящего сейчас по телефону? 4. Наконец она увидела человека, спасшего ее сына. 5. Некоторые вопросы, которые затрагиваются в докладе, заслуживают серьезного внимания. 6. Они усыновили (adopted) мальчика, потерявшего родителей в авиационной катастрофе. 7. Не найдя нужной книги дома, я отправился в библиотеку. 8. Не выполнив работу вовремя, я вынужден был извиниться перед ними. 9. Пробыв в Лондоне около недели, я мог рассказать им много интересного.
II. 1. Путешествуя по стране, мы познакомились со многими достопримечательностями. 2. Поняв, что не сможет выполнить всю работу одна, она попросила меня о помощи. 3. Зная, что у меня достаточно времени, чтобы дойти до кинотеатра, я не спешил. 4. Приехав в тот вечер к своему другу, я узнал, что его еще нет дома, но что он придет с минуты на минуту. 5. Увидев, что такси подъехало к дому, он взял вещи и быстро спустился вниз. 6. Как часто вы подстригаетесь? 7. Мне необходимо срочно отремонтировать часы. 8. Мы отремонтировали квартиру до того, как уехали на юг. 9. Вы хотите сшить новое пальто?
16. Translate the following sentences into English:
1. Это была одна из историй, которые часто рассказывала нам мать. 2. Он не мог забыть грустную историю, рассказанную ему старухой. 3. Он внимательно слушал историю, которую рассказывала одна из девочек. 4. Девочка, рассказывающая эту историю, уверена, что это правда. 5. Обещанная помощь не приходила. 6. Где человек, обещавший вам помочь? 7. Говорившая по телефону девушка наконец повесила трубку. 8. Говорившая с моим братом женщина улыбнулась мне. 9. Это один из студентов, принимающих участие в конференции. 10. Я поговорил с одним из студентов, принимавших участие в конференции два года назад. 11. Мы шли по дороге, ведущей в город. 12. Здесь уже давно нет дороги, которая раньше вела к озеру.
Fill in the blanks with Passive Participles of the verb in brackets
Translate the words in brackets
1. We came up to the man (стоявшему на углу) and asked him the way. 2. Go to the shop and ask the man (стоящего там) to show you the way. 3. The man (стоящий у окна) was our teacher last year. 4. Did you see in what direction the man (стоявший здесь) went? 5. He wants to write a book (которая бы подытожила) his impressions of the trip. 6. The people (ожидающие вас) have been sitting here since 3 o’clock. 7. The people (ожидавшие вас) have just gone.
1. (Рассказав все, что он знал) the man left the room. 2. (Постучав дважды и не получив ответа) he came in. 3. (Толкнув дверь) he felt that it was not locked. 4. (Тихо закрыв дверь) he tiptoed into the room. 5. Each time (рассказывая об этом случае) she could not help crying. 6. (Приехав в гостиницу) she found a telegram awaiting her. 7. (Приехав сюда) many years before he knew those parts perfectly. 8. We took a trip in a boat down the river (и вернулись) when it was dark. 9. I felt very tired (проработав целый день) in the sun. 10. (Уронив монету на пол) he did not care to look for it in the darkness.
1. The conference (проходящая сейчас) in our city is devoted to the problems of enviroment protection. 2. Unable to attend the conference (проходившую тогда) at the University, we asked to inform us about its decisions. 3. They are now at a conference (которая проходит) at the University. 4. Suddenly I heard a sound of a key (поворачиваемого) in the lock. 5. (Когда их поставили в воду) the flowers opened their petals. 6. The flowers faded (так как их долгое время держали без воды)
Г. В. Плеханова английский язык учебно-методическое пособие
5.1. Замените придаточные определительные предложения причастными оборотами:
1. All the people who live in this house are students.
2. The woman who is speaking now is a secretary.
3. The apparatus that stands on the table in the corner of the laboratory is quite new.
4. The young man who helps the professor in his experiments studies at an evening school for laboratory workers.
5. People who take books from the library must return them in time.
6. There are many pupils in our class who take part in all kinds of extra-curricular activities.
5.2. Замените придаточные предложения причины причастными оборотами:
1. As he now felt more at ease, the man spoke in a louder voice.
2. Since he knew who the man was, Robert was very pleased to have the chance of talking to him.
3. As he thought that it was his brother at the window, Steve decided to open it.
4. As the people were afraid of falling into a ditch in the darkness at any moment, they felt their way about very carefully.
5. Since he needed a shelter for the night, Peter decided to go to the neighbours’ house.
5.3. Замените придаточные предложения времени причастными оборотами (не опускайте союз when):
1. When you speak English, pay attention to the order of words.
2. Be careful when you are crossing a street.
3. When you are leaving the room, don’t forget to switch off the light.
4. When you begin to work with the dictionary, don’t forget my instructions.
5. When they were travelling in Central Africa, the explorers met many wild animals.
6. When you are copying English texts, pay attention to the articles.
7. You must have much practice when you are learning to speak a foreign language.
5.4. Переведите на английский язык причастия в скобках:
1. James hesitated for a moment (не понимая, что происходит).
2. I waited inside the wine-shop (выглядывая из окна).
3. (Рассказав все, что он знал) the witness left the box.
4. We stood on the bridge in the fog (ожидая такси).
5. He wants to write a book (которая бы подытожила) his impressions of the trip.
6. We came back tired and hungry (прождав целый день поезд).
7. A new road will soon be build (которая соединит завод с вокзалом).
8. (Взяв книгу с полки) he sat down under the floor-lamp to read.
9. She walked up and down the street (как будто пытаясь принять решение).
10. (Возвращаясь домой в прошлый вечер) he had a nasty accident.
5.5. Выберите из скобок требующуюся форму причастия:
1. a) The girl (writing, written) on the blackboard is our best pupil.
b) Everything (writing, written) here is quite right.
2. a) The house (surrounding, surrounded) by tall trees is very beautiful.
b) The wall (surrounding, surrounded) the house was very high.
3. a) Who is the boy (doing, done) his homework at the table.
b) The exercises (doing, done) by the pupils were easy.
4. a) The girl (washing, washed) the floor is my sister.
b) The floor (washing, washed) by Helen looked very clean.
5. a) We listened to the girls (singing, sung) Russian folk songs.
b) We listened to the Russian folk songs (singing, sung) by the girls.
6. Do you know the girl (playing, played) in the garden?
7. The book (writing, written) by the scientist is very interesting.
8. Translate the words (writing, written) on the blackboard.
9. We could not see the sun (covering, covered) by dark clouds.
10. The (losing, lost) book was found at last.
11. (Going, gone) along the street, I met Mary and Ann
12. Read the (translating, translated) sentences once more.
13. Name some places (visiting, visited) by you last year.
14. I picked up the pencil (lying, lain) on the floor.
15. She was reading the book (buying, bought) the day before.
5.6. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия:
1. Mr.Kelada would have had it all his own way except for a man (call) Ramsay.
2. In five minutes we were in the middle of a (heat) argument.
3. The lad started as if (awake) from some dream.
4. I sat in the corner (watch).
5. She was staring at him with wide and (terrify) eyes.
6. He could see nothing of the room but a chest of drawers roughly (make) by a native carpenter.
7. Miss Livingstone (look) rather unlike herself and (decorate) with a good many cobwebs stood (look) (annoy) in the doorway (hold) a pile of dusty volumes.
8. She advanced with slightly shaky knees, still (peer) forward.
9. He was deeply (impress) by the woman who stood (wait) to receive him now.
10. The music sounded so sweet to his ears that he thought it must be the King’s musicians (pass by).
11. It was really only a little bird (sing) outside his window.
5.7. Переведите на английский язык, употребляя причастия, где это необходимо:
1. Она сидела, улыбаясь.
2. Работа, начатая им, очень важна.
3. Исправленные тексты лежали на столе.
4. Мужчина, сидящий у окна, сделал вчера интересный доклад.
5. Когда я смотрел этот фильм, я вспоминал свое детство.
6. Опаздывая на переговоры, они ушли до окончания вечера.
7. Не зная грамматических правил, он сделал много ошибок.
8. Я прочел несколько книг этого автора, переведенных на русский язык.
9. Чувствуя себя плохо, он решил остаться дома.
10. Каждый раз, находясь в Киеве, он навещал своего друга.
11. Некоторые марки, собранные им, очень любопытны.
12. Гордясь своим отцом, он часто говорит о нем.
13. Выступая на собрании, я забыл упомянуть об этом факте.
14. Как зовут человека, говорящего сейчас по телефону?
15. Наконец, она увидела человека, спасшего ее сына.
5.8. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Participle или Perfect Participle:
1. (To do) his homework, he was thinking hard.
2. (To do) his homework, he went for a work.
3. (To sell) fruit, he looked back from time to time, hoping to see his friends.
4. (To sell) all the fruit, he went to see his friends.
5. (To eat) all the potatoes, she drank a cup of tea.
6. (To drink) tea, she scalded her lips.
7. (To run) in the yard, I fell and hurt my knee.
8. (To look) through some magazines, I came across an interesting article about UFOs.
9. (To write) out and (to learn) all the new words, he was able to translate the text easily.
10. (To live) in the south of our country, he cannot enjoy the beauty of St. Petersburg’s White Nights in summer.
11. (To talk) to her neighbour in the street, she did not notice how a thief stole her money.
12. (To read) the story, she closed the book and put it on the shelf.
13. (To buy) some juice and cakes, we went home.
14. (To sit) near the fire, he felt very warm.
5.9. Переведите на английский язык, употребляя перфектное причастие:
1. Прибыв за два дня до открытия конференции, они успели осмотреть город.
2. Постучав дважды и не получив ответа, они решили, что дома никого нет.
3. Приехав в гостиницу, она удобно устроилась в номере и вдруг обнаружила телеграмму, ожидавшую ее.
4. Проработав целый день на солнце, я чувствовал себя очень уставшим.
5. Так как цветы долго держали без воды, они завяли (faded).
6. Не найдя нужной книги дома, я отправился в библиотеку.
7. Тихо открыв дверь, он подождал несколько минут и вошел в комнату.
8. Уронив монету на пол, он не пытался найти ее в темноте и взял другую.
9. Не выполнив работу вовремя, я вынужден был извиниться перед ними.
10. Пробыв в Лондоне около недели, я мог рассказать им много интересного.
5.10. В следующих предложениях употребите, где возможно, причастия вместо глаголов в личной форме. Изменяйте конструкцию предложения, где необходимо:
1. As the book was translated into Russian, it could be read by everybody.
2. As we were given dictionaries, we managed to translate the article easily.
3. As soon as I have done my homework, I shall go for a walk.
4. As soon as I have bought the book, I shall begin reading.
5. When he was running across the yard, he fell.
6. When I was going home yesterday, I kept thinking about my friend.
7. He put on his coat, went out and looked at the cars which were passing by.
8. She closed the book, put it aside and looked at the children who were running about the yard.
5.11. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия:
1. (To translate) by a good specialist, the story preserved all the sparkling humour of the original.
2. (To approve) by the critics, the young author’s story was accepted by a thick magazine.
3. (To wait) for some time in the hall, he was invited into the drawing room.
4. (To wait) in the hall, he thought over the problem he was planning to discuss with the old lady.
5. They reached the oasis at last, (to walk) across the endless desert the whole day.
6. (To lie) on the soft couch, the exhausted child fell asleep with a nurse.
7. She went to work, (to leave) the child with the nurse.
8. (To phone) the agency, he left (to say) he would be back in two hours.
9. (To write) in very bad handwriting, the letter was difficult to read.
10. (To write) his first book, he could not help worrying about the reaction of the critics.
11. (To spend) twenty years abroad, he was happy to be coming home.
12. (Be) so far away from home, he still felt himself part of the family.
13. She looked at the enormous bunch of roses with a happy smile, never (to give) such a wonderful present.
14. (Not to wish) to discuss that difficult and painful problem, he changed the conversation.
5.12. Переведите на английский язык, употребляя требующуюся форму причастия:
1. Играя в саду, дети не заметили, что стало темно.
2. Подойдя к двери, он открыл ее.
3. Том подошел к смеющейся девочке.
4. Он положил на стол смятое письмо.
5. Плачущая девочка была голодна.
6. Бабушка смотрела на детей, играющих во дворе.
7. Она любит смотреть на играющих детей.
8. Сделав уроки, дети пошли гулять.
9. Лежа на диване, он читал книгу.
10. Принеся свои игрушки в комнату, ребенок начал играть.
11. Прочитав много книг Диккенса, он хорошо знал этого писателя.
12. Мальчик, бегущий мимо дома, вдруг остановился.
13. Будучи очень занят, он не сразу услышал меня.
14. Услышав шаги, он поднял голову.
15. Выпив чашку чая, она почувствовала себя лучше.
6. The Possessive Case
(притяжательный падеж существительных)
– the girl’s hat, Jack’s friend, the horse’s leg.
Притяжательный падеж существительных во множественном числе образуется прибавлением одного только апострофа:
– the boys’ books, the workers’ tools.
– the children’s toys, the workmen’s tools.
– the commander – in- chief’s order, my brother – in – law’s library.
Когда два лица или более являются обладателями одного и того же предмета, окончание притяжательного падежа прибавляется к последнему существительному:
– Peter and Helen’s flat is large.
Кроме существительных одушевленных, форму притяжательного падежа принимают существительные, обозначающие время и расстояние, страны, города и суда, а также слова world, country, city, ship:
– He had a month’s holiday last summer. He lives at a kilometre’s distance from here. Moscow’s theatres are the best in the world. The Neva’s cargo consisted of wheat and barley. Russia has the world’s largest deposits of oil. The Bolshoi Theatre is our country’s best opera house. The ship’s crew stood on the desk.
Притяжательный падеж употребляется с некоторыми наречиями времени:
– today’s newspaper, yesterday’s conversation.
6.1. Напишите словосочетания, используя притяжательный падеж, где это необходимо:
Пример: the owner / that car – the owner of that car; the mother / Ann – Ann’s mother.
1) the jacket / that man;
2) the top / the page;
3) the daughter / Charles;
4) the cause / the problem;
5) the newspaper / yesterday;
6) the birthday / my father;
7) the name / this street;
8) the toys / the children;
9) the new manager / the company;
10) the result / the football match;
11) the garden / our neighbours;
12) the ground floor / the building;
13) the children / Don and Mary;
14) the economic policy / the government;
15) the husband / Catherine.
6.2. Найдите ошибку:
1. Is this the teacher’s pen?
2. Are you the Al’s daughter?
3. Do you know Lesley’s last name?
4. Here’s the Barry’s address.
5. Here’s my parents’ address.
6. It was the school’s responsibility.
7. What’s the Wilson’s number?
8. That’s an old habit of Marion’s.
9. Its is a crazy idea of Alice.
10. Where is that brother of Carol?
6.3. Переведите предложения на английский язык:
1. Это в двух часах езды от нашего дома.
2. Где сегодняшняя газета?
3. В Москве есть несколько детских театров.
4. Это дом Картеров?
5. Мы пошли в соседский сад за яблоками.
6. Давайте сделаем пятиминутный перерыв.
7. Спальня мальчиков наверху.
8. Он друг моего брата.
9. Это детская игра.
10. Семья миссис Росс живет на юге Англии.
6.4. Перефразируйте следующие словосочетания и предложения, употребляя притяжательный падеж:
1. The room of my friend.
2 The questions of my son.
3. The wife of my brother.
4. The table of our teacher.
5. The poems of Pushkin.
6. The voice of this girl.
7. The new club of the workers.
8. The letter of Pete.
9. The car of my parents.
10. The life of this woman.
11. The handbags of these women.
12. The flat of my sister is large.
13. The children of my brother are at home.
14. The room of the boys is large.
15. The name of the girl is Jane.
6.5. Переведите на английский язык, употребляя притяжательный падеж:
1. Он показал мне письмо своей сестры.
2. Она взяла коньки своего брата.
3. Дайте мне тетради ваших учеников.
4. Принесите вещи детей.
5. Вчера дети нашли птичье гнездо.
6. Эта семья моего друга. Отец моего друга инженер. Мать моего друга преподаватель.
7. Чья эта сумка? – Эта сумка Тома.
8. Чьи это словари? – Это словари студентов.
9. Вы видели книгу вашего учителя?
1. Food and Cookery
1.1. 1) the art and science of preparing food; 2) may first have tried; 3) by chance; 4) the customary raw meat; 5) started to use shells, skulls, or hollowed stones to heat liquids; 6) the domestication of animals;
7) the cultivation of edible plants; 8) on the menu; 9) brought to European use such products as; 10)0 food technology; 11) for a meal; 12) Fast-food chain restaurants; 13) package them in such a way;
14) remain fresh; 15) Recipes are standard; 16) computerized;
17) Preservation techniques; 18) The phenomenal growth; 19) in a ready-to-cook state; 20) ready-cut for frying; 21) No matter what technological advances have been made; 22) since Neolithic times;
23) known for countless millennia.
1.2. 1) to cook; 2) frozen; 3) technology; 4) profoundly; 5) recently; 6) liquid; 7) to braise; 8) millennium.
1.3. 1) cooked; 2) primitive; 3) to heat; 4) light; 5) warmth;
6) unknown; 7) fast food; 8) sophisticated.
1.4. True: 2, 4, 5, 7, 8, 10, 13, 14. False: 1, 3, 6, 9, 11, 12.
1.5. 1) d; 2) h; 3) c; 4) f; 5) b; 6) i; 7) a; 8) e; 9) g; 10) j.
salmon; the others are types of meat but salmon is a fish;
salmon; the others are types of shellfish but salmon is a fish;
aubergine; the others are found in salad but aubergine isn’t;
peach; the others are vegetables but a peach is a fruit;
mussels; the others are types of meat but mussels is a shellfish.
1.7. 1) b; 2) d; 3) a; 4) f; 5) i; 6) g; 7) e; 8) c; 9) h.
1.8. 1) for; 2) out; 3) down; 4) to; 5) to; 6) to; 7) at; 8) of; 9) out; 10) in; 11) up.
1.9. 1) entertaining; 2) cutlery; 3) napkin; 4) starter; 5) main course; 6) vegetarian; 7) diet; 8) side dish; 9) dessert; 10) washing up; 11) sink; 12) crockery.
1.10. 1) cookery books; 2) dish; 3) recipe; 4) ingredients;
5) snack; 6) eat out; 7) waiter; 8) menu; 9) bill; 10) tip; 11) fast food; 12) take-away.
1.11. Invitation for dinner
What would you say about going to a new restaurant?
That’s not a bad idea…. The prices seem reasonable there.
I’m hungry. I suggest we go to a restaurant.
Do you often eat out?
Today is my birthday and I take you out to dinner.
I’m Mr. Spenser. I’ve got a reservation for dinner.
We’d like to reserve a table for tomorrow evening.
What time is it for?
We would like a quiet table for two.
Does a side table suit you?
Let’s have a drink as a started.
What is your today’s special?
What do you suggest wine or mineral water with your meals?
They do a very nice mixed grill here.
What’s better for trimmings: vegetables or mashed potatoes?
Shall have a brandy to finish off with?
I’m fond of chocolate ice-cream.
What’s better an ice-cream or the fruit?
I know that you prefer coffee to tea.
I usually pay cash.
Will you pay with your credit card?
Let’s go halves on the bill.
Don’t forget to give him a tip. 5 pounds will do.
1.12. 1) a; 2) b; 3) c; 4) b; 5) b; 6) a; 7) c; 8) b; 9) b; 10) a; 11) b; 12) a; 13) b; 14) b; 15) b; 16) b; 17) a; 18) b; 19) b; 20) b; 21) b; 22) b; 23) b; 24) a; 25) c; 26) a.
1.13. Part А: 1) b; 2) a; 3) b; 4) b; 5) b; 6) b; 7) a; 8) a; 9) b;
10) b; 11) b; 12) b; 13) a; 14) b; 15) a; 16) b; 17) b; 18) b; 19) a; 20) b.
Part B: 1) b; 2) a; 3) a; 4) a; 5) a; 6) b; 7) b; 8) a; 9) b; 10) a;
11) a; 12) a; 13) a; 14) b; 15) b; 16) b; 17) b; 18) a; 19) a; 20) a.
1.14. 1) 49; 2) 34; 3) 33; 4) 56; 5) 60; 6) 9; 7) 36; 8) 18; 9) 10; 10) 4; 11) 41; 12) 40; 13) 48; 14) 46/58; 15) 43; 16) 30; 17) 19; 18) 14; 19) 25; 20) 44; 21) 45; 22) 26; 23) 27; 24) 54.
1.15. A: 1) hotcakes; 2) turkey; 3) cake; 4) cake; 5) salt; 6) milk; 7) butter; 8) icing; 9) nuts; 10) peanuts; 11) baloney; 12) milk.
B: 1) e; 2) k; 3) a; 4) b; 5) g; 6) c; 7) d; 8) h; 9) l; 10) i; 11) j;
12) f.
1.16: 1) d; 2) a; 3) a; 4) d; 5) a; 6) b; 7) b; 8) c; 9) c; 10) d; 11) b; 12) c; 13) d; 14) b.
1.17. 1) main course; 2) low-calorie spread; 3) breakfast cereal; 4) list of ingredients; 5) taste; 6) vegetarian; 7) peel the potatoes;
8) beat the eggs; 9) local market; 10) fast food; 11) empty, add, stir, boil, simmer; 12) specialty; 13) dressing; 14) slice of toast;
15) additives; 16) spices.
1.18. 1) ingredients; 2) sift; 3) bowl; 4) pour; 5) break; 6) stir;
7) rest; 8) beat; 9) melt; 10) batter; 11) stick; 12) turn; 13) keep;
14) serve.
2. Science and Technology
2.1. modern science; great/brilliant scientists; exact/natural/social sciences; scientific degree/society/research/approach/method; to develop science/sciences; research scientist.
2.2. 1) e; 2) d; 3) a; 4) g; 5) f; 6) h; 7) b; 8) c.
В XX в. наука достигла гораздо больше, чем во все остальные века.
Долг ученых – сделать человека хозяином природы.
Научный прогресс – ключ к лучшему будущему.
Это – величайшее достижение современной науки.
Он посвятил себя науке.
Он – один из самых выдающихся ученых современности.
One of the scientists was ill and was not able to be present at the conference.
This medicine is the greatest achievement of science.
He wants to devote himself to science.
He is one of the most gifted scientists of nowadays.
Modern scientific methods explain it very simple.
I have no ability to exact sciences.
Thanks to science out every-day life became much easier.
2.5. A: 2) inventor, invention; 3) creator/creature, creation; 4) developer, development; 5) designer, design.
Великие творения искусства не умирают.
Кто-нибудь из тех, кого ты знаешь, изобретал когда-нибудь что-нибудь?
Кем был изобретен телефон?
Циолковский был одним из создателей космических кораблей.
Иногда бедные изобретатели были вынуждены продавать свои изобретения богатым людям.
Он заполнил много блокнотов рисунками своих изобретений.
Эта длинная история получила свое продолжение с изобретением телеграфа.
Наш профессор химии сделал много научных изобретений в своей лаборатории.
Открытия и изобретения соединены воедино с прогрессом в физике.
Ученые XX в. изобрели способы изменения дыма во многие полезные вещи.
Великий русский писатель Гоголь создал в своих романах замечательных героев.
C: 1, 7, 8) yes; 2) Columbus; 3) Copernicus; 4) computer, laser, …; 5, 6) your own answer.
We were surprised with the fact that such a young scientist had invented such a machine.
I have found the notebook which I was looking for yesterday, in the bookcase among the books.
When car was invented it became clear at once that better roads were needed. Then the asphalt was created.
On entering the compartment I found that my seat was not free.
The discovery made by the young scientist was the achievement in science.
These facts have long been undiscovered.
I already was going to the post, when I suddenly found that I had forgotten the letter.
Don’t discover America!
Open the window, please.
2.6. A: 1, 2, 3, 8) is; 4) are; 5) was; 6) wasn’t; 7) were.
Mathematics is the basis of sciences.
Gymnastics is the sport not only for girls but for the boys too.
Economics is studied in the first year.
Physics is at the fifth lesson.
When was the news today?
Athletics is the funniest subject at school.
No news is good news!
I learnt about it yesterday.
They found out/learnt where he worked.
Nobody will recognize you in this suit.
When I learnt about these changes it was already late.
I have found out the real reason.
I know nobody here.
I hardly recognized him.
I don’t know what it means.
You will learn everything when the time comes.
We know very little about him.
You will recognize him by the manners.
2.8. A: 1) c/a; 2) f; 3) b, g, i; 4) b; 5) d, j; 6) e; 7) h.
B: 1) studies; 2) teaches; 3) study/learn; 4) teach; 5) study;
6) learning; 7) study; 8) learn; 9) taught; 10, 11) educated;
12) intelligent/ educated/ cultured; 13) culture/ education;
14) education.
2.9: 1) discovered; 2) means; 3) created/invented/developed;
4) invention; 5) scientist; 6) invention; 7) invented/created; 8) creator; 9) studied/ invented/ discovered; 10) scientific/research; 11) study;
12) scientists/researchers; 13) carry out; 14) research; 15) invented/ created; 16) means.
2.10. True: 1, 2, 4, 8. False: 3, 5, 6, 7, 9, 10.
2.11. The right order: 3, 7, 4, 2, 8, 1, 6, 5.
2.12. 1) inventing; 2) inventor; 3) awarding; 4) contributions;
5) originally; 6) ceremony; 7) sum; 8) anniversary; 9) medal;
10) winners.
2.13. 1) inventor; 2) to remain; 3) family; 4) native; 5) foreign;
6) explosive; 7) weapon; 8) avoided; 9) fame; 10) death.
2.14. Galileo Galilei was born in Pisa, Italy, in 1564. He was a mathematician, an astronomer and physicist and made prominent/outstanding discoveries in these fields. For example/For instance, he discovered the sunspots. In his youth/ when he was young, Galilei studied in Pisa University, and then taught students in different universities of Italy. He was so famous for his lectures that the students from the whole of Europe gathered to listen to him.
2.15. Maria Sklodowska was born in Warsaw, Poland, in 1867. She left for/went to Paris, where she met Pierre Curie, who she married. Both Curies were physicists and were famous for their work. One of their first discoveries was the element “radium». They both were the professors of physics in Sorbonne and shared the Nobel Prize for the achievements in physics in 1903.
2.16. 1) accurate; 2) retrieve; 3) supplies; 4) components;
5) transactions; 6) records; 7) input; 8) keyboard; 9) floppy;
10) modem; 11) linked; 12) output; 13) screen; 14) printer; 15) single; 16) continuous.
2.17. 1) computer networks; 2) major breakthrough;
3) labour-saving devices; 4) locate resources; 5) mass-produced;
6) come to terms with; 7) database; 8) strict safeguards; 9) repetitive tasks; 10) made redundant; 11) monitor; 12) safety features; 13) under development; 14) genetic engineering; 15) life expectancy; 16) taken for granted.
2.18. 1) d; 2) b; 3) d; 4) a; 5) d; 6) b; 7) c; 8) a; 9) b; 10) d; 11) b; 12) b; 13) a; 14) a.
2.19. 1) d; 2) b; 3) a; 4) a; 5) d; 6) b; 7) b; 8) a; 9) c; 10) c; 11) c; 12) d; 13) b; 14) a; 15) c.
3. Global Problems
3.1. a) 1,4,8,14; b) 3,5,7,13; c) 9,15; d) 11; e) 2; f) 6, 12; g) 10.
3.2. environmental studies, environmentalism, in a natural state, natural sciences, naturalist, natural instinct, natural talent, natural reaction, descriptions of nature, natural resources, by nature, ozone-friendly spirit, ecological program, eco-friendly products, habitual surroundings.
3.3. 1) environment; 2) harmful; 3) pollution; 4) the ozone layer;
5) global warming; 6) acid rain; 7) conservation; 8) dumping waste;
9) recycled; 10) waste; 11) to save.
3.4. 1) the ozone layer; 2) global warming; 3) acid rain; 4) exhaust fumes; 5) industrial or human waste; 6) tropical rainforest; 7) a bottle bank; 8) natural or human resources.
3.5. 1) to waste; 2) damaging; 3) protection; 4) environmental;
5) destruction; 6) harmful/harmless; 7) to pollute; 8) dangerous; 9) to damage; 10) safety.
3.6. 1) plants and animals; 2) smoke from factories; 3) the earth;
4) carbon dioxide; 5) destroys the ozone layer.
3.7. 1) recycle; 2) save/keep/protect; 3) plant; 4) save; 5) throw away; 6) destroy; 7) waste; 8) cut down.
3.8. 1 – False; 2,3,4,5 – True.
3.9. 1) c; 2) e; 3) a; 4) b; 5) d.
3.10. 1) c; 2) g; 3) j; 4) a; 5) b; 6) d; 7) e; 8) i; 9) f; 10) h.
3.11. 1) pollution; 2) strike; 3) war; 4) car crash; 5) earthquakes, snowstorms; 6) homeless; 7) floods; 8) strike.
San Francisco has had a lot of earthquakes.
Cities are too crowded.
There is a lot of pollution in many cities.
The river is polluted and a lot of fish have died.
The American War of Independence lasted eight years.
The traffic jams in the city are terrible in the rush hour.
He had a car crash on the way to work.
The bus drivers are on strike.
3.13. a) 3; b) 5; c) 4; d) 6; e) 1; f) 2.
What can be done to preserve the nature?
They use research to force the governments to change the policy damaging the environment.
They do research of chemicals pollution and nuclear waste.
They are making a film about environmental protection.
The governments should make laws protecting the environment.
Greenpeace does much to preserve the environment.
What makes people trouble about the ecology?
What should be done to preserve the planet for the future generations?
3.15. 1) pollution; 2) civilization; 3) dangers; 4) human; 5) earth;
6) poisoning; 7) created; 8) acid; 9) global warming; 10) effect;
11) danger; 12) poison; 13) waste; 14/15)insect/plant; 16) species;
17) vanished; 18) air; 19) former; 20) harmful; 21) substances;
22) emissions; 23) disastrous; 24) greenhouse; 25) rains; 26) threat;
27) disaster; 28) international; 29) green; 30) threatens.
3.16. 1) rush hour; 2) traffic jams; 3) exhaust fumes; 4) polluting; 5) public transport; 6) subsidised fares; 7) switch to; 8) quality of life; 9) pesticides; 10) food chain; 11) dramatic increase; 12) research;
13) cut down on; 14) nuclear waste; 15) alternative sources.
3.17. 1. Yet 200 years ago a man lived in harmony with nature. All kinds of animals and plants matched each other in the environment. But thanks to the scientific progress the man managed to conquer the nature. What has happened to the environment? Natural resources are nearly exhausted.The environmental balance of the planet is damaged. The pollution affects the nature. Litter – empty bottles, tins, paper – pollutes the natural surroundings of the man. The process of destruction of environment is in progress. All this is an ecological threat. It is necessary to create a system of ecological safety which will be able to preserve the world for the future.
2. What is the environment? The environment is everything around us, besides that is the nature. The state of ecology depends on the state and the health of the nature. It is necessary to organize special ecologically clean regions where people would use only eco-friendly products and would use only preserving nature resources. The major natural resource is the soil. Certainly we should treat it carefully or the Earth will face a great ecological disaster.